cena 110,95 zł.
nuty.pl
|
Finney Ross Lee
Making Music, The Time - Line, Vol. 1
Tworzenie muzyki, Linia czasu, z. 1 Making Music, The Time - Line, Vol. 1
Ilość stron: | 82 |
Format: | 224 x 296 |
Opracowanie na: | książka |
Wersja językowa: | tłumaczenia: angielska |
Dostępność: | w magazynie, wysyłka natychmiastowa |
Zawartość: | Zajrzyj do środka. Oto kilka stron z publikacji:
|
Kod produktu: | NPL068572 |
Ross Lee Finney (1906 - 1997) to amerykański pedagog, kompozytor, uczeń m. in. Nadii Boulanger, Albana Berga i
Rogera Sessionsa. Korzystając ze swojego długoletniego doświadczenia w nauce kompozycji Finney stworzył podręcznik w trzech częściach dla początkujących kompozytorów. W części pierwszej zawarł szereg praktycznych wskazówek: od podstaw instrumentacji i instrumentoznawstwa (szczególnie instrumenty perkusyjne) po ogólne zasady prawidłowego kształtowania dzieła muzycznego - jego melodii i harmonii oraz innych elementów. Kompozytor nie opierał się jednak na klasycznych, ugruntowanych przez tradycję regułach - jego celem było ukazanie współczesnego warsztatu kompozytorskiego z własnego punktu widzenia. Oprócz opisów słownych w książce znajduje się wiele własnych kompozycji Finneya, które wyjaśniają poruszane przez niego problemy. Kompozycje te są w formie partytury możliwej do realnego wykonania (m. in. "Movement" na perkusje i fortepian, "Suspended movement" na zespół kameralny).
As the author write:"This little volume is a hybrid". It is an elementary instruction book in composing music. But it is also a performance book that can be used by a group of players interested in contemporary music. And it is invitably a reflection of Ross Lee Finney reflection of ideas and convictions about composing music formed from years of teaching experiance. This volume is the first of three. It avoids as much as possible problems of melody and harmony. There are ten pieced included in this book to illustrate not only compositional problems but also to supply music that group can perform to develope technique.
Spis treści: Learnig to understand and use the time-line in music Defining in the musical Time-Line Three basic ways of orginizing and notating on the Time-Line First composing exersice - composing for a group of simple percussion instruments The structure of the Time-Line Orginizing the Time-Line by using sounds, musicak punctuation and dynamics Second composition exercise - composing a piece organized by dynamics and sounds for 3 simple percussion instruments Musical example for Performance - Fig. 1 Study for three percussionists Using a simple musical form - The Canon Notation on the Time-Line Indicating exact pitch for a voice by employing a one-line staff Musical Example for Performance - Fig. 2 The Fat Man for 3 Voices and Bass Drum Using the five-line staff and modern clefs to indicate exact pitches Third composing exercise - composing a piece for voices, piano and 2 triangles Learning some modern national techniques Fourth composing exercise - composing piece for three voices and three simple instruments with notation indicating exact pitches in the voice parts (using Clefs), some modern national devices and improvisation Composing for instruments that play exact pitches Percussion instruments taht play exact pitches Writing idiomatic music for the piano, a percussion instrument Musical Example for Performance - Fig. 3 Prelude (Contrasts) for Piano Fith composing exercise - Fig. 4 - composing a piece for bell, piano and tambourine Pitch-range chart for band and orchestra instruments The musical idea What is a musical idea? How the composer uses dynamics, articulation, tempo and instrumentation to develop and achive his ideas Musical Example for Performance - Fig. 5 Shapes for Chamber Ensamble The importance of rhythm How interesting rhythm can revitalize meter by adding variety to the time-line and contribute to a composition's organization by repetition Pieces for further study and performance Figure 6 Movement for Percussion and Piano Figure 7 Suspended movement for Chamber Ensamble Figure 8 Images for 2 Percussionists and Piano Figure 9 Conflict for 4 Percussionists Figure 10 Whistles for 2 or 4 Percussionists
|